111/326 · 34%    
Gyűjtünk az új házunkra: 12042847-01919153-00100006
TV–BASIC

2021
76 ezer szó

 
1985-ben ment adásba a legnagyobb hatású tévésorozat, amely magyar képernyőkön valaha megjelent: a TV–BASIC. A készítők arra vállalkoztak, hogy tizenhatszor félórában megismertetik a nézőket az akkor még messze nem közismert számítógépekkel és a BASIC programnyelvvel, az akkori számítógépek legfontosabb nyelvével. A sorozat nyomán egy egész nemzedék szerette meg és kezdte tanulni a számítástechnikát, s korunk magyar programozói közül sokan ebből a sorozatból „kerültek ki”.
  Könyvem első része ennek a tizenhat félórának a lejegyzett szövegét tartalmazza, lépten-nyomon képernyőfotókkal. A második részben megpróbáltam némi áttekintést adni a korszak számítógépeiről és azok BASIC nyelvjárásairól.
  Külön tekinthető meg a könyv melléklete, amely az Ötlet folyóirat vonatkozó cikkeit tartalmazza.


ENGLISH INTRO

The TV series with the greatest effect once appeared on Hungarian TV screens: TV–BASIC. It taught a generation to BASIC programming language, most important one of the time. First part of the book contains a transcription of the sixteen episodes. In the second part, I tried to give some overview on the computers and BASIC dialects of the period.


TARTALOM (ne rendezd ábécébe)


    …és akiket nem láttunk
        1–3. adás:
    1. Alapok
    10. Függvények 2.
        11. adás:
    11. Tömbök
        12–16. adás:
    12. Játékprogramok
    13. Grafikai lehetőségek
    14. Grafika a Commodore-on
    15. Adatállományok
    16. Vizsgára készülőknek
    2. Ujjgyakorlat
    3. Fejgyakorlat
        4–10. adás:
    4. Folytatás
    5. Elágazások, ciklusok
    6. Grafika 1.
    7. A programozás módszere
    8. Szubrutinok
    9. Függvények 1.
        A BASIC és a gépi kód
A BASIC nyelv történelme
        A feladat
        A FOR ciklus
        A gép bekapcsolása
    A géppark
        A kész szalagnaptár
        A kétujjú marslakó
        A Módosítás program
        A nyilvántartó eleje
A nyolcvanas évek számítógépei
        A Sinclair-billentyűzet
        A Sinclair-billentyűzet gyakorlása
    A sorozatbeli gépek használata
    A sorszámok kora
    A struktúra kora
        A suszter
        A számítógép fő részegységei
A tananyag kiegészítése
    A tanári kar
        A tervezés fontossága
A tévéadások tartalma
        A tornasor rendezése
        Adatállomány létrehozása
        Adatállományok
        Adatkezelés
        Adattípus-konverzió
        Alkalmazások
        Áttekintés
Áttekintés a sorozatban tanultakról
        Az első egyenes
        Az első karaktergrafikus program
        Az első program
    Az objektumok kora
    Aztán jött a PC
        Begépelt programsorok
    Bevezető
Bevezető
        Bevezető
        Billentyűk
        Ciklusok típusai
        Ciklusok, ismétlés
        Commodore 128
        Commodore 16, Plus/4 és 116
        Commodore 64
    Dartmouthtól kezdve
        DEF FN és RND
        Dokumentálás
        Elágazások
        Első lépések
        Emberevő
        Értékellenőrzés
        Feladatelemzés
Felhasznált irodalom
        Feltételes elágazás
        Funkciók játékokban
        Futtatás
        Gépi kódú játékok
        Géptípusok a vizsgán
        GOSUB – RETURN
        GOTO
        Grafika a Commodore-on
        Grafika a Spectrumon
        Gyakorlás
    Háttértárak
        Házi feladat
        Házrajzolás
        Hibák
        Hibakeresés
        Hosszabb táv
        HT–1080Z
        IF utasítások
        INKEY$
        INPUT
        Ismétlés
        Játék a számítógéppel
        Játékbemutató
        Karakteres animáció
        Kazettakezelés Spectrumon
        Kérdés
        Készletjelentés
        Kettes számrendszer
        Kódolás
        Kommentek
        Kompatibilitás
    Kompatibilitás
    Könyvem átdolgozásáról
        Koordináták
        Lemezes mentés-töltés
        Lóerő–kilowatt
        Logikai műveletek
        Matematikai függvények
Melléklet
    Memória
        Menüprogram
    Mit parancsolsz, édes gazdám?
        Módosítás
        Moduláris programozás
    Multimédia
Név- és tárgymutató
        NEW
    Nyelvjárások
        ON GOTO
        Paraméterátadás
        POKE, PEEK
        POKE-ok
        Primo
        Programfuttatás
        Programlista
        Programtervezés
        Rajzolás szögfüggvényekkel
        Rajzolóprogram
        READ – DATA
        Relációk és műveleti sorrend
        Rendezés
Retró-számítástechnika
        Rögzült hibák
        Scroll
        Simons’ BASIC
        Sinclair ZX Spectrum
        Sinclair ZX81
        Sprite-ok
        Struktúrák
        Szalagnaptár
        Szemantikai hibák
        Szöveges függvények
        Szúnyog
        Több belépési pont
        Tömbök
        Torpedó
    Üresfejűek
        Változókezelés
        Videóbejátszás
        Vonal és kör
        Zárszó
        Zene